رضا درودی

ارزیابی گروههای آموزشی علم اطلاعات بررسی شد

نوشته شده توسط رضا درودی. در اخبار

برچسب: , , , ,

lis492

منتشر شده در آذر ۱۳, ۱۳۹۲ با ۰ دیدگاه

به گزارش خبرنگار لیزنا، سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ، چهارمین جلسه هم اندیشی مدیران گروههای علم اطلاعات و دانش شناسی با حضور اعضای کمیته برنامه ریزی علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم و اعضای هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با موضوع ارزیابی گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران تشکیل شد.

در ابتدا، بعد از تلاوت قرآن کریم، دکتر فاطمه فهیم نیا، رئیس کتابخانه مرکزی و نیز دانشکده علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران و دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، به حضار در جلسه خوش آمد گفتند. سپس دکتر رضایی به نقش انجمن کتابداری در دیده بانی، مشارکت و ارزیابی گروههای آموزشی اشاره کرد و گفت: پیش از تشکیل جلسه مدیران گروهها، برنامه هایی که در کشورهای دیگر برای اعتبارسنجی انجام می شود و استانداردهای اعتبارسنجی موجود برای مدیران گروهها، ارسال شده است. وی یادآور شد که کمیته علم اطلاعات و دانش شناسی در کمیته برنامه ریزی وزارت علوم از گروههای برتر و فعال در شش سال گذشته بوده است.

در ادامه، دکتر جعفر مهراد، در سخنانی از همکاری دکتر رضایی شریف آبادی و دکتر فهیم نیا برای برگزاری جلسات مدیران گروهها تشکر کرد. وی در مورد گرایشهایی که در کمیته برنامه ریزی وزارت علوم در دست بررسی است صحبت کرد و گفت که در تاریخ رشته، از تغییر نام گرفته تا تغییرات اساسی و بنیادی و گرایشهای کتابخانه دیجیتال و علم سنجی، تا این اندازه تحولات در دوره های مختلف صورت نگرفته بود. در بین این تحولات، نگاه مهارتی و کاربردی کردن رشته نمایان است. در هر پنج سال یکبار، دیدگاههای تغییر و تحولات دروس از گروهها جمع آوری و بررسی می شود. ۱۶ درس از دروس فناوری اطلاعات وارد رشته شده و به منظور بررسی پیشنهاد شده است. دوران درسهای سنتی گذشته است و با تغییرات در برنامه های درسی روبرو هستیم. همچنین حفظ کیفیت و کاربردی کردن برنامه های درسی از اهداف کمیته برنامه ریزی است. از سال ۱۳۸۶ بر اساس همین دیدگاه حجم بسیار زیادی کار بر روی برنامه ریزی دروس در رشته انجام شده است. رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به دلیل اینکه یک رشته میان رشته ای است، از رشته های دیگر هم باید در تدریس آن کمک گرفت و مدیران گروههای آموزشی باید با مشاوره هایی که می دهند به کمیته برنامه ریزی کمک کنند. این کمیته منتظر نظرات و پیشنهادات مدیران گروهها است.

وی افزود: همه رشته های غیرفنی که علم اطلاعات و دانش شناسی نیز جزو آنهاست، به کمیسیون تخصصی وزارت علوم مربوط می شوند. با اینکه به همکاری بسیار اعتقاد دارم اما با گسترش بی رویه رشته نیز موافق نیستم. باید پرونده هایی برای این کمیسیون فرستاده شود که قبل از ارسال، به خوبی بررسی شده و به بلوغ رسیده باشند تا در کمیسیون هم شانس تایید شدن داشته باشند.

دکتر مهراد گفت: انتظار بیشتری از انجمن کتابداری داریم چون حفظ کیان رشته یکی از هدفهای بزرگ انجمن است و هر جا که برای ایشان میسر است باید اقدام کنند. دکتر رضایی قصد دارند که ارزیابی گروههای وزارت علوم، پیام نور، آزادو غیره را انجام دهند. به همین دلیل این نشست برگزار شد تا علاوه بر دریافت نقطه نظرات مدیران گروهها، بحث ارزیابی نیز مطرح شود. وی افزود: بهتر است قبل از آنکه دیگران به نقد ما بپردازند، خودمان، خودمان را نقد کنیم.

پس از صحبتهای دکتر مهراد، هر یک از مدیران گروهها به معرفی گروه آموزشی خود پرداخته و نظرات خود را در مورد ارزیابی گروههای آموزشی و نیز تغییرات مورد نظرشان در دروس و سرفصلهای آموزشی اعلام کردند. مدیران گروههای آموزشی دانشگاه های تهران، خلیج فارس، آزاد واحد تهران شمال، الزهرا، بیرجند، شاهد، خوارزمی، چمران اهواز، اصفهان، پیام نور، تربیت مدرس، قم، فردوسی مشهد، امام رضا(ع)، شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی در این جلسه حضور داشتند.

پس از صبحتهای مدیران گروههای آموزشی، دکتر مهراد به این نکته اشاره کرد که باید به پیشرفت اجتماعی رشته اهمیت دهیم و آنگونه دانشجو را تربیت کنیم که به این پیشرفت دست یابیم. گرایش آموزشگاهی یا همان کودک و نوجوان نیز در حال بررسی است و در دستور کار قرار دارد. همچنین وی از اساتیدی چون دکتر شکوئی و پوری سلطانی یاد، و برای ایشان آرزوی سلامتی کرد.

پس از آن دکتر حمزه علی نورمحمدی، مدیر گروه دانشگاه شاهد به معیارهای مختلف ارزیابی اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که باید در نظر گرفته شود، امکانات مورد نیاز برای دایر کردن مقاطع تحصیلی در گروههای آموزشی است و در کنار آن باید به همکاریهای اجتماعی گروه نیز توجه شود. شاخصهایی نیز در آی.اس.سی. معرفی شده است. ارزیابی همیشه ابزاری برای سنجش کیفیت است. یک رتبه بندی و ارزیابی باید ویژگیهایی مانند ساده بودن، قابل تکرار بودن داشته باشد.

سپس، فرامرز مسعودی، مسئول کمیته برنامه ریزی و ارزیابی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، در مورد شاخصهای ارزیابی که در دوره چهارم انجمن و توسط کمیته پژوهش تهیه شده اشاره کرد و به معرفی این دستنامه پرداخت. وی گفت که این دستنامه حاصل بررسی حدود ۶۰ پایان نامه، تحقیقات انجمن کتابداران امریکا، طرحهای اجرا شده در ایران و منابع مرتبط دیگر است. او از مدیران خواست که در این ارزیابی مشارکت کرده و در مورد شاخصهای ارزیابی که انجمن در حال ویرایش آن است، نظرات و پیشنهادات خود را اعلام نمایند.

در ادامه، دکتر مهراد به تفاوت ارزیابی و رتبه بندی اشاره و تاکید کرد که در کنار ارائه اطلاعات ارزیابی باید مستندات نیز ارسال گردد.

سپس دکتر فتاحی به پژوهشی اشاره کرد که با حمایت مرکز منطقه ای شیراز انجام شده است و طی این پژوهش به دو نکته دست یافتند. اولین نکته اینکه اطلاعات صحیحی از طرف گروهها ارسال نشد و دوم اینکه باید به شکل غیرمستقیم گروهها را مجبور کرد تا اطلاعات را به موقع ارسال نمایند.

در انتهای جلسه دکتر معصومه کامران، مدیر گروه دانشگاه الزهرا، پرسشی را مبنی بر هدف از این ارزیابی و چگونگی به نتیجه رسیدن بررسیهای این ارزیابی مطرح کرد که به بحث گذاشته شد. مسعودی در پاسخ گفت که طبق ماموریتها و اهداف باید این ارزیابی باعث بهبود گروه آموزشی شود. اظهارنامه ها و نتایج محرمانه است و نهایتا انجمن باید بتواند گزارشهای تحلیلی بر اساس نتایج داشته باشد که هم آن را برای گروهها بفرستد و هم به سازمانهای تصمیم گیر و سیاستگذار ارسال نماید تا برای رفع مشکلات گروهها راه حلهایی ارائه شود.

در ادامه دکتر احمد شعبانی، مدیر گروه دانشگاه اصفهان گفت: برای اجرای گروههای مجازی، بهتر است گروهها روی این مساله بررسیهای بیشتری انجام دهند و علاوه بر مسایل مالی آن، به مشکلات دیگری که این دوره ها ممکن است برای گروهها ایجاد کنند نیز توجه نمایند.

پس از آن دکتر فریبرز خسروی، عضو کمیته برنامه ریزی وزارت علوم، به بحث کتابخانه های آموزشگاهی اشاره کرد و گفت که شورای عالی آموزش و پرورش مقدماتی را فراهم کرده تا ماده واحده ای را برای افزایش کیفیت کتابخانه های آموزشگاهی و کتابداران آن بررسی و تصویب نماید.

در نهایت دکتر رضایی بر این تاکید کرد که انجمن قرار نیست که قدرت اجرایی باشد بلکه باید بازوهای مشورتی مراجع اجرایی قرار گیرد. قابل ذکر است که مصوبات این جلسه بررسی و اعلام شد که از طریق وب سایت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در دسترس است.

این جلسه که از ساعت ۱۳:۳۰ آغاز گردیده بود، در ساعت ۱۶:۳۰ به کار خود پایان داد.

به اشتراک بگذارید

درباره رضا درودی

رضا درودی

آرشیو نوشته‌های رضا درودی

بدون دیدگاه

هم‌اکنون دیدگاهی در ارزیابی گروههای آموزشی علم اطلاعات بررسی شد وجود ندارد. شاید دوست داشته باشید برای خود را بیافزایید؟

ارسال دیدگاه